Afbeelding
El escupitajo de Quasirón

Maritiem erfgoed

Het Ile d'Oléron en het bekken van Marennes zijn voornamelijk op de zee gericht en hebben een rijk erfgoed, met name het maritieme erfgoed dat onlosmakelijk verbonden is met de geschiedenis van het gebied. Van de vuurtoren van Chassiron tot de Moulin des Loges, bekijk wat heeft bijgedragen aan onze maritieme geschiedenis.

De vuurtoren van Chassiron

De 46 meter hoge vuurtoren van Chassiron, in gebruik sinds 1836 om zeelieden de weg te wijzen naar de wateren van de Pertuis d'Antioche, domineert de noordelijke punt van het Ile d'Oléron. De vuurtoren van Chassiron, gestreept als een veroordeelde, herbergt een spektakelparcours, een echt "levend" circuit dat het verhaal van een jonge schipbreukeling vertelt, en een thematische winkel. Als je de 224 treden hebt beklommen, ontdek je een uitzonderlijk panorama op het eiland Oléron, het baken van Antioche, La Rochelle, de eilanden Ré en Aix en natuurlijk de oceaan... Sluit je bezoek af met een bezoek aan de vuurtorentuinen, aangelegd in de vorm van een windroos. De vuurtoren is het hele jaar geopend.

Moulin des Loges

In Saint-Just-Luzac, in het hart van de moerassen van Seudre, staat een van de laatste getijdemolens van Europa, die de strijd aangaat met wind en getij om zijn meel te maken: de Moulin des Loges.Verlaten, geplunderd en vergeten in het begin van de 20e eeuw, werd dit erfgoed in de jaren 2000 gerestaureerd door het Conservatoire du Littoral en opende het zijn deuren voor bezoekers, met als doel het publiek bewust te maken van de rijkdom van het lokale erfgoed en de Seudre moerassen. Het resultaat van een onderzoek naar het verleden, het interieur mechanisme werd herbouwd in 2006, net zoals het was in de Middeleeuwen. Van een verlaten plek werd de Moulin des Loges een toeristische attractie en een locatie voor tentoonstellingen en evenementen.

Afbeelding
Le Moulin des Loges en Saint-JUst-Luzac
De Robert Léglise scheepswerf in Château d'Oléron

De scheepswerf Robert Léglise

Devereniging Chantier naval Robert Léglise - Patrimoine Maritime Oléronais werd opgericht in 1995 en is misschien wel het laatste overgebleven plaatselijke voorbeeld van houten scheepsbouw. Dankzij de vereniging is de honderd jaar oude scheepswerf in de haven van Château d'Oléron gered en gerehabiliteerd en beginnen veel traditionele boten van het eiland een tweede leven te krijgen. De vereniging houdt zich bezig met het onderhoud en de reparatie van traditionele boten uit de Charente. Het is een fascinerende wereld die weer tot leven wordt gewekt door gereedschap, foto's, plannen, mallen en de voorouderlijke vaardigheden van scheepstimmerlieden die je hier kunt ontdekken. De scheepswerf is het hele jaar geopend op woensdagochtend van 9.00 tot 12.00 uur en af en toe op afspraak voor groepen van minstens 10 personen.

Engelen in een visserre nördlich der Ile d'Oléron

De vissluizen

Als je langs de kust van Oleron loopt, vooral in het noorden van het eiland, zie je bij eb misschien lage stenen muurtjes die in de vorm van een hoefijzer in zee steken. Deze stenen constructies zijn vissluizen of, eenvoudiger gezegd, vaste visvallen. Deze stenen constructies zijn vissluizen of, eenvoudiger gezegd, vaste visvallen. Aan de kust van Oleron, overal waar de kust rotsachtig was en er stenen waren, waren er sluizen. Ze werden gebouwd met behulp van kuststenen die zo werden gestapeld dat ze de aanvallen van de zee konden weerstaan. Deze enorme steenmassa's zijn gebouwd zonder enige verbinding en worden breekbaar zodra een van de stenen wordt verplaatst. Hun belangrijkste rol is natuurlijk om vis te vangen , maar ze fungeren ook als golfbrekers die de erosie van kliffen en stranden tegengaan. Het systeem is eenvoudig: vissen komen bij vloed de sluis binnen en zitten daar bij eb vast, verrast door de snelle stroming van het water door de bouchot. Het enige wat overblijft is dat de visser de gevangen vis gaat halen. Tot de 19e eeuw waren er bijna 240 sluizen in gebruik, tegen 17 nu. Deze laatste worden onderhouden door vrijwilligers en enthousiastelingen die zich inzetten om deze traditie levend te houden. Let op: het is ten strengste verboden om in deze vissluizen te vissen of er zelfs op te klimmen.